N'muze t'artit figurativ Komtar
Por kjo vetëm nëse i qasesh galerisë nga e para djathtas, se po ti qasesh nga e dyta djathtas gjen tjetërç'ka.
Dakort, duhet kaluar ura e gjatë karikaturistike po të mos i biesh nga sipër por rreth e rrath aty gjen gjithfarë fytyre. Ja si kjo këtu për shembull. (Ç'thotë ai? Arsimi ti hap sytë, artet dhe kultura ti mbyllin? apo që Për artet dhe kulturën ai syri është i mbyllur? (Që gjithsesi është i majti,) por meqenëse mendoj se ai zgjatim meriton një vizitë tjetër, vazhdojmë nga anët. |
Në vizitën time të parë unë i rashë nga e dyta djathtas; rrotull asaj tryezës. Por në të djathtë fillohet nga lufta. Ndoshta jo menjëherë, por portretet e para aty janë me një xham, e aparati im sheh më mirë në atë pa xham, (nëse ofrojmë një përgjigje për ato dhjetra pyetje që janë sajuar me këtë batutë nga filmi "Kapedani" e që mbetën pa përgjigje se ishin disi retorike.)
|
Ndërkohë që, të dyja herët muzika e kabaresë gjermane të mes dy luftrave botërore vinte pranë nga ekspozita "Tirana Patiencë, që vazhdon jetën në bashkëjetesë. Dhe meqë jemi tek lufta dhe e propozuam një kënd, ja mu aty në të djathtë kur futesh rivjen në vëmendje lufta me skenën plot me fytyra nga luftat e arbërve kundër turkut. Me përkrenaren si plis, apo si thojmë këndej si qeleshe.
|
Zef Kolombi në referencë të një lufte më të hershme, ve një themel për të ngritur një tjetër ndjeshmëri ndaj luftës e heroizmës. Edhe vdekja edhe reflektimi që e shoqëron përfshirjen në sakrificën ngadhnjimdashëse evoluojnë. Mic Sokoli nuk ka nevojë për sy hiç kur ja ve gjoksin atij topi edhe e ndal goditjen. Ai ka një kraharor, një palë mustaqe e gojën që ndal çdo top. Ky kalorës arbëror paraturk është gati i brishtë, pa përmendur vëllamin në vdekjen e trishtë. kjo tharje në detaj ndjehet gjithandej në artin ose pa frymëzim ose amator të realizmit, që u privua nga nuancat njerëzore të njeriut. shpesh të gjetura e të sjella në ekstrem për tu quajtur bashkëkohore nga opinioni e kritika në vende që përjetuan tjetërsoj jete në pasluftë të dytë.
|
Por edhe Mic Sokoli, e la vendin e heroit në duart e luftëtarit që ishte akoma mes nesh. Edhe këndej mes nesh janë fytyrat ato që shoqërojnë. Fytyra të afërta, pa e tepruar me heroizëm, që na tëhuajëson. Ja edhe une po nuk qeshë ky me automatik, ky i ri me pushkë jam patjetër. Edhe lufta vazhdon edhe pak, por mbaron. Të këtillë e kanë shikimin humbësit në vështrimin e skalitësve të historisë. Edhe këta humbësit ndoshta i njoh.
|
Pastaj vjen puna e fytyra të tjera plot. në vizitën time të dytë kur ishin duke parë portrete e fytyra në sallë mbërriti edhe një zotëri i moshuar. ndoshta kish dëgjuar diçka dhe ish i parapërgatitur. ai ftoi lehtësisht në bisedë njërën nga zonjushat që mbikqyrnin sallën dhe pastaj unë dëgjoja vetëm allah allah, pa emër autori ku asht pa kjo kshu. jo kurrë s'ma kishin zanë sytë. veç rastit kur autori kishte lënë emrin në telajo nuk kishe nga e njihje. natyrisht ky është një shqetësim më i madh për ca e më pak i madh për ca të tjerë, sidomos kur sheh aq shumë fytyra.
Ja pra, ka një rrjedhë kronologjike e historike diku, e vjen tjetri e lexon edhe një tregim ndërsa përpiqet të krijojë ndjesi nëpër ngjyra. Se arti është i vështirë. Duhet mundësia për ta nxjerrë jë histori diku, ja si te ky kombinimi i kuratorialitetit aksidental këtu poshtë. Bie kushtrimi, vjen një hero dhe i ve gjoksin topit. Ikën ai, e vjen rinia e shumë shokë luajnë lojë komtare.
Por, a mund të fshihen heronj ndër fytyrat e këtyre djelmoshave. Ju, ndoshta, thoni që jo, por i njëjti autor, Abdurrahim Buza mendon që edhe ndoshta. Ja kjo pikturë më poshtë, nga i njëjti autor, tregon që edhe nga guri del ujë. Djaloshi i lojrave ka një pushkë të vërtetë dhe është në mal, dhe një shoqe po i mëson shkronjën 'i' që t'ja shtojë fjalës part, e ta bëjë parti. Kjo padyshim është magji.
|
Pastaj plot. Kishte edhe buste. Plot. Nëpër rafte, poshtë e lartë. Kryesisht allçi i vjetruar. Koka dhe statueta të vogla allçie, druri e bronxi. Herë pas here, pa kujdes, heronj kombëtar ku me, e ku pa, etiketa, ose me etiketë lidhur me spango që i kalon kokërdhokut të heroit mes e përmes. Për to do të shkruajmë sërish, shpresojmë.
|
Kush ka veshë të shikojë!
Kush ka sy të dëgjojë!
Arti do ta ndihmojë!
hajt po shkoj
pse mos shkoj.
Ta kam fjalën që e do fill ekspozita, Nuk e di "Shikimi i shqiptarit ndër shekuj në gravurë," ose "Shikimi i heroit të luftës së dytë botërore," apo "Si shikonin bejlerët?", apo "Nivele të paturpësisë tek shikimi i gruas në gjysëm e dytë të shekullit të të 20-të në artin figurativ shqiptar, një vështrim i krahasuar" e ksi sensesh, ndërkohë që kënga e kabaresë gjermane të mes dy luftrave nga ekspozita "Durimi i Tiranës" atje më lartë.
laj laj lo loj
bra brau tegushten
linki vinki doj, lo loj.
Hajt po shkoj!
pse mos shkoj?
Kush ka sy të dëgjojë!
Arti do ta ndihmojë!
hajt po shkoj
pse mos shkoj.
Ta kam fjalën që e do fill ekspozita, Nuk e di "Shikimi i shqiptarit ndër shekuj në gravurë," ose "Shikimi i heroit të luftës së dytë botërore," apo "Si shikonin bejlerët?", apo "Nivele të paturpësisë tek shikimi i gruas në gjysëm e dytë të shekullit të të 20-të në artin figurativ shqiptar, një vështrim i krahasuar" e ksi sensesh, ndërkohë që kënga e kabaresë gjermane të mes dy luftrave nga ekspozita "Durimi i Tiranës" atje më lartë.
laj laj lo loj
bra brau tegushten
linki vinki doj, lo loj.
Hajt po shkoj!
pse mos shkoj?